THE ART OF BALANCE
Na drie jaar het klassement van de Gran Tours te hebben gedomineerd met de Dogma F12 introduceert Pinarello haar nieuwste racefiets om alle anderen te overheersen, de Pinarello Dogma F. De Dogma F12 is de afgelopen jaren het ultieme expressie van Pinarello haar ontwerp filosofie geweest, één fiets met de perfecte balans tussen aerodynamica en gewicht zodat de rijder op ieder terrein onoverwinnelijk is en geen verlies in scherpte ervaart door de wisselende geometrie tussen aero- en lichtgewichtfiets. De nieuw Pinarello Dogma F weet deze standaard nog hoger te leggen dan zijn voorganger.
Bij Pinarello geloven ze dat de beste fietsen voorkomen uit de feilloze balans van aerodynamica, gewicht, geometrie, buisdikte en de keuze van carbon. Pinarello is meester in zijn vak en heeft in de loop der jaren de kunstvorm van frame ontwerpen geperfectioneerd. De nieuwe Dogma F is voor de volle honderd procent ontworpen met competitie in gedachten, zoals het design lab van Pinarello zelf al aangeeft de Dogma F is de meest innovatieve fiets die zij ooit hebben geproduceerd.
De nieuwe Dogma F maakt gebruik van het Total Internal Cable Routing (TICR) systeem waardoor kabels volledige geïntegreerd zijn, afgemonteerd met het vernieuwde (13% lichter) Most Talon monocoque stuur maakt de Dogma F een zeer aerodynamische fiets. Daarnaast maakt de Dogma F gebruik van Pinarello haar kenmerkende Flat Back Profile waardoor uw bidon verscholen is achter de onderbuis en is de vork uitgerust met de een Fork Flap wat helpt met het stabiliseren van de lucht stroom rond de remklauw. Dit alles zorgt voor een aerodynamische verbetering van 4,8%, hoewel dit marginaal klinkt brengt elk bespaarde Watt je immers een stukje dichter bij de overwinning.
Naast de innovatieve technologieën verwerkt in de Dogma F om aerodynamische prestaties te verbeteren is ook het gebruikte carbon de vermelding waardig. Niet alle carbon is gelijk en het materiaal dat gebruikt wordt heeft een grote invloed op de prestaties van uw fiets. Voor de Dogma F is gekozen voor T1100 1K Carbon van Toray, de beste koolstofvezelproducent van ter wereld. Toray’s T1100 1K Carbon beschikt niet enkel over de perfecte combinatie tussen hoge modulus- en hoge treksterkte vezels, maar is verreikt met het gepatenteerde Nanoalloy Technology wat dit carbon markt leidend maakt.
Met de introductie van Duitse 3D-printing expertisecentrum Materialise, is het gelukt om de gewicht te besparen op de zadelklem, zadelbuisklem, headset en zadelbuis. Samen met de reductie in gewicht van het vernieuwde Most Talon stuur en de nieuwe Onda Fork weegt een Dogma F frame 265 gram minder dan haar voorganger de Dogma F12. Dit maakt de Dogma F zelfs lichter dan de Dogma F12 XLight.
Wagenberg 2-Wielers beschikt over een Bike Fitting Systeem waarmee we uw nieuwe Pinarello perfect op uw maten kunnen afstellen.
Geometrie:
CE: SEAT TUBE CENTER – END, CC: SEAT TUBE CENTER – CENTER, L: TOP TUBE CENTER – CENTER, A[°]: SEAT TUBE ANGLE, B[°]: HEADTUBE ANGLE, P: CHAINSTAY, T: HEADTUBE, D: BB DROP, R: FORK RAKE , G: FORK HEIGHT, REACH, STACK
FRAME SET
FRAME
TorayCa T1100 1K Dream Carbon with Nanoalloy technology, TiCR™ cable routing, Italian BB, UCI approved
FORK
F Onda Fork with ForkFlap™, 1.5′ upper and lower steerer, Ultra Light Headset bearings
SEATPOST
Pinarello Aero seatpost with 3D printed titanium top seatclamp and bolts
SEAT CLAMP
Seatclamp Twinforce, titanium bolts
AXLES DISC
Ultra Light Custom Axle 12×100 & 12×142, tool free removal
AXLES RIM
quick release, tool free removal