De Epic World Cup is de snelste XC-racefiets ter wereld op gladde tot middelmatig technische parcoursen dankzij de ongeëvenaarde combinatie van efficiëntie, controle en lichtgewicht. Wereldkampioen Christopher Blevins zei het het beste: "Dit ding geeft me alles wat ik van een hardtail kan wensen, plus de controle en mogelijkheden van volledige vering." Het enige dat nodig was om deze snelheidsmachine te creëren was een volledig geïntegreerde ontwikkelingsaanpak, het bedenken van een radicaal nieuwe schokdemper en vier decennia aan offroad-winnende ervaring.
REFERENTIEFRAME: Om maximale snelheid te leveren door meedogenloos efficiënte krachtoverdracht en nauwkeurige
Het Specialized Ride Dynamics-team heeft voor de Epic World Cup een revolutionaire schoktechnologie bedacht en uitgevonden die de rijder de efficiëntie en pittige respons van een hardtail geeft PLUS de controle, het vermogen en het momentum van volledige vering - allemaal met een eenvoudige opstelling. De SID Deluxe WCID-schokdemper is ontwikkeld in samenwerking met RockShox en maakt gebruik van unieke, onafhankelijk instelbare positieve en negatieve luchtveren om de gewilde hardtail-snap te leveren, gecombineerd met terreinverslindende vergevingsgezindheid en de mogelijkheid om de afstelling eenvoudig te personaliseren voor een specifieke koers of afstemming op de voorkeur en het gevoel van de rijder. Zet hem stevig en hij rijdt als een hardtail, of open hem en je hebt een knallende ripper. Maar je bent niet alleen beperkt tot "open en gesloten", de eenvoudige aard van de opstelling stelt de rijder in staat om een spectrum van stevig tot zacht in te stellen.
BOVEN ZIJN CATEGORIE: De 75 mm veerweg achteraan van de Epic World Cup levert de controle en capaciteiten van een fi
erwijl de nieuwe en baanbrekende SID Deluxe WCID-schokbreker de unieke mix van ondersteuning en flexibiliteit aan de achterkant biedt, is de BRAIN nog steeds springlevend in de vork. De positiegevoelige technologie zorgt ervoor dat rijders 15 mm in de vork kunnen doorzakken voor een evenwichtige rit, waardoor ze soepel kunnen omgaan met kleine hobbels en een stevig trapplatform hebben zonder de noodzaak van een vergrendeling op afstand of het omdraaien van hendels.
HET GEWICHT IS OVER: Met een framegewicht van slechts 1.915 gram (geverfd met shock en alle hardware) is de Epic World Cup de lichtste concurrent. Dit vertaalt zich in snellere acceleratie, efficiënter klimmen en wendbaarder rijgedrag. En dat alles draagt bij aan de snelheid. We hebben het vedergewicht en de monsterlijke stijfheid van de Epic WC bereikt door toe te passen wat we hebben geleerd bij de ontwikkeling van onze Aethos, het lichtste productie-wegframe ooit gemaakt, met name de geavanceerde composiet lay-out en buisvormen.
Het geheel nieuwe Epic World Cup-frame is voorzien van Ride Dynamics Developed-ophangingstechnologie en een geoptimaliseerde veerweg van 75 mm. Dankzij de schoktechnologie levert de Epic World Cup ongeëvenaarde pedaalefficiëntie en is hij klaar voor de ruigste afdalingen die je maar kunt bedenken - er zijn geen lockout-schakelaars vereist.
De SRAM GX-transmissie bouwt voort op wat toprijders nodig hebben op het gebied van schakelprestaties en robuustheid, waardoor deze perfect is afgestemd op de brute eisen van het moderne Cross Country-racen.
Een geheel nieuwe SID SL BRAIN-vork biedt 110 mm schokdempende prestaties en onderscheidt de input van de grond of de rijder voor ultieme efficiëntie.
De met de hand gebouwde Roval Control carbonwielen stammen af van een lange WK-lijn en zijn voorzien van een moderne haakloze velg met een interne breedte van 29 mm, waardoor de sterkte, rijkwaliteit en duurzaamheid worden gemaximaliseerd, terwijl het gewicht tot een minimum wordt beperkt.
ets met veel langere reizen. Omdat hij is ontworpen om op of bijna op het hoogste punt te worden gereden, levert hij dezelfde positieve veerweg op als een fiets met een reisafstand van 100 mm en een doorzakking van 25%. Om de prestaties van de ophanging verder te optimaliseren, heeft het Specialized Ride Dynamics-team de veerconstante zo afgesteld dat deze tijdens de middenslag relatief vlak is om het merendeel van de hobbelkrachten op te vangen, zoals bij een fiets met een langere reisafstand. Vanwege zijn grote formaat is de op maat gemaakte Mega Jounce Bumper een “primeur in de sector” en speelt hij een cruciale rol bij het soepel beheren van de grootste impact.
handling, heeft ons technische team nieuwe normen gesteld en bereikt op het gebied van torsiestijfheid en BB-stijfheid. Deze prestatie vereiste een geïntegreerde ontwikkelingsaanpak die een structureel superieure dubbele diamantlay-out combineerde met de schokdemper in de bovenbuis, en eindigde met de meest geavanceerde composietlay-up in de geschiedenis van Specialized.