S-Works Epic World Cup (2025)

DENK HET SNELST: De Epic World Cup is de snelste XC-racefiets ter wereld op gladde tot matig technische parcoursen dankzij zijn ongeëvenaarde combinatie van efficiëntie, controle en lichtgewicht. Wereldkampioen Christopher Blevins zei het treffend: “Dit ding geeft me alles wat ik van een hardtail zou willen, plus de controle en mogelijkheden van volledige vering.” Het creëren van deze snelheidsmachine vereiste een volledig geïntegreerde ontwikkelingsaanpak, het uitvinden van een revolutionaire nieuwe schokdemper en vier decennia aan offroad-winnende ervaring.

 12.500,00

Artikelnummer: N/B Categorieën: , ,

REFERENTIEKADER: Om maximale snelheid te leveren door meedogenloos efficiënte krachtoverdracht en precisie in de besturing, stelde ons engineeringteam nieuwe normen voor torsiestijfheid en BB-stijfheid vast en behaalde deze. Dit vereiste een geïntegreerde ontwikkelingsaanpak waarbij een structureel superieur dubbel-diamantontwerp werd gecombineerd met een schokdemper die in de bovenbuis is ingebed, afgewerkt met de meest geavanceerde composietlay-up in de geschiedenis van Specialized.

SCHOKKEND SNEL: Het Specialized Ride Dynamics-team bedacht en ontwikkelde een revolutionaire schokdempertechnologie voor de Epic World Cup die de rijder de efficiëntie en snelle respons van een hardtail geeft PLUS de controle, mogelijkheden en momentumbehoud van volledige vering – allemaal met een eenvoudige instelling. Mede-ontwikkeld met RockShox, maakt de SID Deluxe WCID-schokdemper gebruik van unieke, onafhankelijk instelbare positieve en negatieve luchtveren om de gewenste hardtail “snap” te leveren, gecombineerd met terrein-verslindende vergevingsgezindheid, en de mogelijkheid om de set-up gemakkelijk aan te passen aan een specifiek parcours of af te stemmen op de voorkeur van de rijder. Stel hem stevig in en hij rijdt als een hardtail, of open hem en je hebt een schokdempende beest. Maar je bent niet beperkt tot “open en gesloten”, de eenvoudige aard van de instelling stelt de rijder in staat om hem in te stellen op een spectrum van stevig tot zacht.

BOVEN ZIJN CATEGORIE UITSTIJGEN: De 75 mm achtervering van de Epic World Cup biedt de controle en mogelijkheden van een fiets met veel langere veerweg. Omdat hij is ontworpen om op of bijna volledig uitgerekt te worden gereden, biedt hij dezelfde positieve veerweg als een fiets met 100 mm veerweg die is ingesteld met 25% doorzakking. Om de prestaties van de vering verder te optimaliseren, heeft het Specialized Ride Dynamics-team de veerweg afgesteld om relatief vlak te zijn in het middenslaggebied, zodat het de meeste schokken kan opvangen zoals een fiets met langere veerweg. Door zijn grote formaat speelt de aangepaste Mega Jounce Bumper, een primeur in de industrie, een cruciale rol bij het soepel opvangen van de grootste klappen.

ZIJN WE GEK GEWORDEN? De baanbrekende SIDLuxe WCID-schokdemper biedt een unieke mix van ondersteuning en soepelheid achter, terwijl de RockShox SID SL met 3-Position Race Day 2 demper profiteert van de geheel nieuwe Epic 8s “Magic Middle”-afstemming, die ondersteuning biedt bij het trappen en 110 mm actieve vering heeft om ultieme efficiëntie te bieden in ruw terrein.

HET GEWICHT IS OVER: Met een framegewicht van slechts 1.765 gram (gelakt, inclusief schokdemper en alle hardware) overtreft de Epic World Cup de lichtste van zijn concurrenten. Dit vertaalt zich naar snellere acceleratie, efficiënter klimmen en wendbaarder stuurgedrag. Dit alles draagt bij aan snelheid. We bereikten het vederlichte gewicht en de enorme stijfheid van de Epic WC door gebruik te maken van de kennis die we opdeden tijdens de ontwikkeling van onze Aethos, het lichtste productieraceframe ooit gemaakt, met name de geavanceerde composietlay-up en buisvormen.

DE GROOTSTE FLEX IS GEEN FLEX: De Epic World Cup is uitgerust met de volledige suite van Roval Control SL-componenten: een wielset van 1.240 gram, een zadelpen van 180 gram en een geïntegreerde cockpit van 250 gram (70 mm x 780 mm). Elk biedt ongeëvenaard lichtgewicht, stijfheid en controle in de World Cup van vandaag.

Het geheel nieuwe Epic World Cup-frame beschikt over de door Ride Dynamics ontwikkelde veringstechnologie en 75 mm geoptimaliseerde achterwielvering. Dankzij zijn schokdempingstechnologie levert de Epic World Cup ongeëvenaarde trap-efficiëntie en is hij klaar voor de ruigste afdalingen – geen vergrendelingsschakelaars nodig.

De SRAM XX SL-transmissie is afgestemd op wat de beste rijders nodig hebben op het gebied van schakelprestaties en robuustheid, wat het perfect geschikt maakt voor de zware eisen van offroad-wedstrijden.

Een RockShox SID SL met 3-Position Race Day 2-demper biedt ondersteuning tijdens het trappen en 110 mm actieve vering om ultieme efficiëntie te bieden.

Speciaal ontworpen om te voldoen aan de verhoogde mogelijkheden van de Epic World Cup, introduceert de Roval Control SL-velg een volledig nieuw offset velgprofiel met een interne breedte van 29 mm, wat niet alleen de sterkte verhoogt en het gewicht vermindert, maar ook de weerstand tegen snakebites met 22 procent verbetert.