Aero is alles’ – dat verkondigen we al jaren en het is nog steeds de drijvende kracht achter de nieuwe Tarmac. In onze zoektocht naar buisvormen die het snelste frame leveren dat de UCI-regels toestaan, hebben we een pagina uit het Venge-ontwikkelingsboek genomen en onze FreeFoil Shape Library gebruikt. Gewapend met een bibliotheek van geoptimaliseerde vormen, wendden we ons tot de Win Tunnel om deze vormen in een modulaire testfiets te pluggen, voor meer testen en validatie. Het resultaat? Een nieuwe Tarmac Expert die sneller is dan voorheen – 33 seconden sneller over 40 km dan de Tarmac SL6. Geen compromissen, gewoon pure snelheid.
Hoewel aerodynamica van het grootste belang was bij de ontwikkeling van de Tarmac, en bij de ontwikkeling van al onze racefietsen, was gewicht de co-piloot op deze reis naar een optimale racefiets. Voorheen leverden “aerofietsen” altijd gewicht in – hoe meer luchtweerstand je verminderde, hoe meer gewicht je won. Bij de nieuwe Tarmac was het onze ontwerpfilosofie om hem meteen op of onder de UCI gewichtslimiet te houden, zonder dat dit ten koste ging van de aerodynamica. En met de hulp van de FreeFoil Shape Library, tools zoals isotopische FEA-analyse en wat ingenieurstovenarij door de beste ingenieurs in de industrie, hebben we een frame afgeleverd dat slechts 920 gram weegt, zonder ook maar een gram aero, stijfheid of rijkwaliteit op te geven.
Onze zoektocht naar de perfecte racefiets voortzettend, hebben we onze Rider-First Engineered™ filosofie gebruikt om ervoor te zorgen dat de nieuwe Tarmac de meest gebalanceerde, best sturende Tarmac ooit is – ongeacht de maat. Met een leger van ‘s werelds beste testrijders van onze drie World Tour Teams – Boels-Dolmans, Deceuninck-Quick-Step en Bora-hansgrohe – hebben we wijzigingen aangebracht aan de Tarmac op basis van hun duizenden kilometers op de weg. We hebben de rijkwaliteit tussen de voor- en achterkant in balans gebracht, zodat zelfs de langste dagen in het zadel comfortabel blijven – en dat alles zonder iets in te leveren op het legendarische rijgedrag en de racewinnende levendigheid van de Tarmac.
Voortbouwend op de lessen van de Venge, maakt de nieuwe Tarmac gebruik van eenvoudige integratie om een schone, snelle cockpit te creëren waar je gemakkelijk mee kunt leven. We hebben de routing verbeterd voor elke configuratie – mechanisch schakelen, traditionele stuurpennen, ronde sturen, etc. – en dat alles met behoud van de aerodynamische eigenschappen. Deze eigenschappen maken de nieuwe Tarmac ook makkelijk om aan te werken en makkelijk om mee te reizen. Het is een win-win.
Specificaties:
FRAMESET
- Frame
- Tarmac SL7 FACT 10r Carbon, Rider First Engineered™, Win Tunnel Engineered, Clean Routing, Threaded BB, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
SUSPENSION
- Fork
- FACT Carbon, 12x100mm thru-axle, flat-mount disc
COCKPIT
- SeatPost
- 2021 Tarmac Carbon seat post, FACT Carbon, 20mm offset
- Saddle
- Body Geometry Power Expert
- Handlebars
- Specialized Expert Shallow Drop, alloy, 125mm drop x 75mm reach
- Tape
- Supacaz Super Sticky Kush
- Stem
- Tarmac integrated stem, 6-degree
- Seat Binder
- Tarmac integrated wedge
BRAKES
- Rear Brake
- SRAM Rival, hydraulic disc
- Front Brake
- SRAM Rival, hydraulic disc
DRIVETRAIN
- Chain
- SRAM Rival 12 speed
- Cassette
- SRAM XG 1250 10-36
- Bottom Bracket
- SRAM DUB BSA 68
- Shift Levers
- SRAM Rival AXS
- Crankset
- SRAM Rival AXS with Power
- Rear Derailleur
- SRAM Rival eTAP AXS, Max 36t
- Front Derailleur
- SRAM Rival eTAP AXS, braze-on
- Chainrings
- 48/35T
WHEELS & TIRES
- Front Wheel
- Roval C38, 21mm internal width carbon rim
- Rear Wheel
- Roval C38, 21mm internal width carbon rim
- Front Tire
- S-Works Turbo, 120 TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x26mm
- Rear Tire
- S-Works Turbo, 120 TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x26mm
- Inner Tubes
- Turbo Ultralight, 48mm Presta valve